Alla inlägg under oktober 2015

Av Felicia Engfeldt - 2 oktober 2015 08:53

Jag tycker (och har sett!!!) att det är alldeles för mycket tävlingsnerver bland ryttare och hästar. Nervösa ryttare som gör hästarna ännu mer nervösa än dem var innan ryttaren kom i närheten. Lugn ryttare ger lugn häst. Eller lugnare häst åtminstone. Hästar har ju personligheter precis som människor, vissa är mer stressade än andra i vanliga fall. Men poängen med detta inlägg är att i och med denna nervositet bland ryttare och hästar är att hästarna åker ut för det värst. Hästar har ett speciellt minne, de liksom associerar saker. Har de råkat ut för att deras ryttare slagit dem eller blivit arga på dem i tävlingssammanhang, så kommer deras spänning bli ännu värre än ekipagets senaste gång på tävlingsbanan. Djurälskare som jag är nu för tiden, så gör det väldigt ont i hjärtat när jag ser dessa händelser. Sluta upp!

Här är i alla fall en bra länk att läsa igenom, för att träna sig själv (och därmed också hästen) till att lugna av och bli stabilare i både kropp och knopp. Läs igenom! Kan vara bra för alla... Inte bara hästfolk. http://www.equevent.se/for-basta-prestation/

Detta är min treåring Chicago. Han är tre år! Och just inriden i princip. Han är en lite nervös kille, men han gör alltid som jag säger ändå om jag inte pressar honom. Lugnt och metodiskt tar vi oss utanför den bekväma arean. Och han älskar det! Han är en stor nallebjörn den där killen.

Av Felicia Engfeldt - 1 oktober 2015 08:58

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=918222

Presentation


Hej! Här är jag nu i mitt liv. Följ mig av nyfikenhet och lämna negativitet åt sidan. Hästar, familj, jobb och dagliga tankar kommer jag dela med mig av. Välkomna!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards