Direktlänk till inlägg 6 oktober 2015

Mål och motivation

Av Felicia Engfeldt - 6 oktober 2015 09:48

Personligen så kan jag inte sätta mål för mig själv. Eller nja, mindre och ganska löjliga mål klarar jag av att bygga upp. Mina mål är exempelvis att jag ska må bra. Och för att må bra behöver jag ta hand om min kropp och mitt sinne. Hur då?
- Motionera. Motion ger mig motivation och en bättre hälsa. Jag känner till och med mindre sug av sötsaker när jag motionerar regelbundet. DÄR har vi mitt mål. Jag kommer bli piggare och gladare samt känna mig snyggare av att bli lite mindre runt magen.
Att jag skulle sätta ett mål att exempelvis klara 80kg bänkpress ger mig absolut ingen motivation. Vad ska jag kunna det för??
Det jobbiga med mig (eller kanske det roliga?) är att jag letar anledningar i allting. Så att köra bänkpress ger mig ingenting jag vill ha. Men att göra situps och stå i planka ger mig starkare magmuskler och bättre hållning... Som är bra inför ridningen!

Med hästarna har jag aldrig haft definitiva mål heller. Oftast har jag börjat rida en häst som kanske inte är fullt utbildad eller helt musklad vid tillfället. Då har mitt mål varit att stärka och utbilda för lång hållbarhet. Sen att jag tycker det är roligt att tävla är en annan sak. Nervositeten och glädjen av att ha tagit mig och hästen så pass långt att vi kan tävla och klättra i klasserna. Men då har inte förstapriset varit det allra viktigaste heller. Viss vill man visa vad man kan inför andra och få lite bekräftelse. Men ju äldre jag blir desto mer gör jag det för att jag tycker det är roligt. Och bekräftelse av andra får man mer av när man visar hur långt man tagit fram hästen. En glad, välmusklad och välmående häst drar fler blickar till sig än en häst som galopperat runt tävlingsbanan med bakåtstrukna öron.

Hur sätter ni mål? Sätter ni mål för andras skull eller för eran egen skull? Och för vems vinning? Jag hoppas verkligen att ni gör det för er egen skull.

Denna bilden tycker jag är lite kul, den stämmer in väldigt bra på mig. Haha. Men jag ser inte det som något negativt. Mat är så jävla viktigt! Men motivationen för att äta hälsosamt och regelbundet bör ju finnas där också..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felicia Engfeldt - 12 mars 2016 18:59

Ska man skratta eller gråta över livet? Gråta, för att varenda jävel i den här världen är sjuka i huvudet? Eller skratta, för att man faktiskt kan hitta ljusglimtar då och då? Har tänkt mycket på vad min och din mening är.. Vad ska du bli? Vad ska ja...

Ok

Av Felicia Engfeldt - 19 februari 2016 21:02

Pulsen ökar, tankar snurrar, magen grinar. Gråten finns i halsen och huvudet kämpar för att hålla tillbaka. Jag är älskad. Jag har fantastiska vänner och en helt underbar sambo. Men jag är ensam. Så fort jag inte är i sällskap av någon, bö...

Av Felicia Engfeldt - 18 februari 2016 16:14

Det här med att man gick från arbetslös med något ströjobb hit och dit, till att jobbar 12 dagar o vara ledig två. Jobba 12, ledig 2 osv. Det är fanimej svinjobbigt och påftestande fram tills det att lönen kommer. Jag har haft tur faktiskt, som fic...

Av Felicia Engfeldt - 21 januari 2016 14:48

Att vara tjej suger verkligen. För mig i alla fall. Igår mådde jag dåligt på jobbet. Illamående och kallsvettig for jag hem med eventuell kräksjuka i tankarna. Inte kunde jag äta och knappt röra mig. Hela kroppen värkte. Tillslut kräks jag inälvorna ...

Av Felicia Engfeldt - 4 januari 2016 10:43

"Livet" tar ut sin rätt på kropp och sinne. Psyket härjar och kroppen säger ifrån. Att tex kräkas magslem, skaka och svettas... Men juste, jag har ju inte ätit något sedan lunch igår... Bara mitt eget fel. Livet är hårdare för vissa. Jag kan inte pås...

Presentation


Hej! Här är jag nu i mitt liv. Följ mig av nyfikenhet och lämna negativitet åt sidan. Hästar, familj, jobb och dagliga tankar kommer jag dela med mig av. Välkomna!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards